Shinrin-yoku, att skogsbada

Känner du till det japanska begreppet shinrin-yoku, att skogsbada? Det handlar inte om att ta sig ett dopp i en liten tjärn i skogen, utan om att verkligen insupa skogens atmosfär och att vara närvarande där bland björkar och granar. Att vi mår bra av att vara i naturen är ingen nyhet, men att medvetet söka sig till skogen för sin hälsas skull är något många inte har provat. Shinrin-yoku handlar om att se skogen som medicin och terapi i en alltför stressad omvärld.

Under 1980-talet ökade ohälsan i Japan och ”karoshi”, att dö på grund av stress och stressrelaterade besvär, blev ett begrepp. För att komma till rätta med stressproblemen försökte japanerna hitta olika lösningar och en av de lösningarna blev särskilda hälsoparker som byggdes runt om i landet. Man stödde sig på gedigen forskning när man anlade parkerna och man utbildade särskilda guider för att hjälpa besökarna att på rätt sätt kunna koppla av i parken och ta in naturen med alla sina sinnen. Fenomenet spred sig sedan över världen och även om det dröjt många år har shinrin-yoku nu nått västvärlden och Sverige.

Här behöver vi inga parker för att skogsbada; Vi har riktig skog så det räcker och blir över. Många skogsvandrare, svampplockare och hundägare kan nog skriva under på känslan av avslappning som en promenad på mjuka stigar under susande trädkronor kan ge. Men hur många går ut i skogen med avsikten att verkligen ”bada i skog”? Kanske inte så många, ändå, förrän nu när den japanska metoden fått fäste även här. Det kommer nog inte dröja länge förrän läkare kan ordinera skogsbad även här i Sverige, till exempel vid utbrändhet.

Hur gör man då för att komma igång med skogsbadandet? Det är egentligen ganska enkelt. Metoden passar alla, både unga och vuxna. Man klär sig efter väder, till exempel i ett par gympaskor och en skön vårjacka om det är vårväder ute, och ger sig ut i närmsta skog. Det behöver inte ens vara sjumilaskogen utan en liten skogsdunge insprängd mellan bostadsområdena duger också. Det finns riktlinjer men inga rätt eller fel när det kommer till skogsbad. Ofta börjar man med en vandring i sakta mak där man gradvis öppnar sina sinnen genom att bli medveten om vart och ett av dem. Man observerar det man ser och låter sig fascineras av detaljerna i ett blad eller utsikten från en klippa, sedan kan man övergå till hörseln och lyssna på vindens sus, det knakande ljudet när man kliver på en gren eller en fågels sång. Egentligen kan man likna shinrin-yoku vid en kombination av naturvistelse och mindfulness. Det finns till och med forskning som visar att vissa träd, till exempel våra svenska granar, utsöndrar ämnen som hjälper oss att koppla av.